El cant litúrgic, la celebració litúrgica i la relació entre teoria musical, teologia i litúrgia
El Magisteri de l’Església és un element clau en l’articulació i comprensió del cant com a component fonamental de la celebració litúrgica. Des d’una perspectiva fenomenològica, el Magisteri contribueix a la configuració del marc teòric i pràctic que guia la vivència i l’expressió de la fe a través del cant en la litúrgia.
La funció del Magisteri en aquest context se centra a preservar, interpretar i transmetre la doctrina cristiana en relació amb el cant litúrgic. Això inclou la formulació de directrius i normes que orienten l’ús i la valoració del cant en la litúrgia, així com la seva funció en l’edificació de la comunitat de fidels i la seva relació amb el misteri de la revelació divina.
Des d’una perspectiva filosòfica, el Magisteri esdevé pont entre la reflexió teològica sobre la música i el seu ús en la litúrgia, i la praxi concreta de les comunitats eclesials. A través de la seva autoritat, el Magisteri garanteix la coherència entre l’experiència estètica, simbòlica i espiritual de la música, i els principis doctrinals que fonamenten la fe cristiana. Així, la relació entre la teoria musical, la teologia i la litúrgia es veu enriquida pel diàleg i la interacció amb el Magisteri, que dona lloc a una comprensió més profunda i completa del cant com a expressió de la fe.
En el camp de la musicologia, el Magisteri aporta una visió integradora que permet comprendre la música sacra i el cant litúrgic dins del marc més ampli de la història de l’Església i la seva cultura. Aquesta perspectiva ofereix un criteri per discernir i valorar les diferents expressions musicals en funció del seu lloc dins de la tradició cristiana i la seva contribució a la celebració dels sagraments i la vivència de la fe.